kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
مرشایمر، نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی:

تشویق نتانیاهو در کنگره آبروی آمریکا را بُرد؛ نتانیاهو قاتل و جنگ‌طلب کذاب است 

 
 
 
سرویس خارجی-
حدود یک هفته پس از سفر پُرحاشیه بنیامین نتانیاهو، قصاب غزه به آمریکا و سخنرانی او در میان تشویق‌های پی‌در‌پی این جنایتکار جنگی در کنگره، نظریه پرداز مشهور روابط بین‌الملل در آمریکا گفت این اقدام کنگره آبرویی برای آمریکا در جهان نگذاشت.
تشویق یک جانی که در دادگاه‌های بین‌المللی، جنایاتش اثبات و به «نسل‌کشی» و «جنایت جنگی» محکوم شده است، چیزی نیست که بتوان از کنار آن به این راحتی‌ها عبور کرد. مخصوصاً اگر بدانیم این دعوت با هدف دهن‌کجی به همین احکام قضائی صورت گرفته است. پس از این که نتانیاهو از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری(لاهه) محکوم و حکم جلبش صادر شد، بسیاری از کشورهای دنیا حتی در غرب اعلام کردند، درصورت سفر او به کشورشان، دستگیرش خواهند کرد. آمریکا اما پس از تهدید و تطمیع قضات و دادستان‌های این دادگاه برای این که نشان دهد، اهمیتی به این احکام نمی‌دهد، نتانیاهو را برای سخنرانی به کنگره دعوت و او را به شکل جنون‌آمیزی تشویق کرد. انتشار تصاویر تشویق بی‌امان یک جنایتکار جنگی آن هم در کشوری که خود را پیشرو در مبارزه با تروریسم و جنایتکارها می‌داند، آن‌قدر رسوا بود که با وجود گذشت حدود یک هفته از این رسوایی، واکنش‌ها به آن ادامه دارد.
«جان مرشایمر» نظریه پرداز آمریکایی روابط بین‌الملل و صاحب نظریه «رئالیسم تهاجمی» در این‌باره طی مصاحبه‌ای گفت که «لابی اسرائیل، کنگره آمریکا را در اختیار دارد و می‌توانند تقریباً هر چیزی را که می‌خواهد به دست آورند... واقعیت این است که این موضوع[دعوت از یک جنایتکار جنگی و تشویق او] باعث شرمساری بسیار ایالات‌ متحده در دنیا می‌شود و ما را به بزرگ‌ترین ریاکار جهان تبدیل می‌کند... نتانیاهو یک جنایتکار جنگی است. او رهبری است که مسئول یک کمپین نسل‌کشی در غزه است که توسط بیشتر اعضای کنگره تشویق می‌شود و این به شهرت آمریکا آسیب بزرگی وارد می‌کند... من تعجب نکردم که او [نتانیاهو] این‌قدر جنگ‌طلب بود. همچنین تعجب نکردم که او چقدر آشکارا دروغ گفت که البته کنگره به راحتی آن‌ها را پذیرفت... آنچه نتانیاهو به آن علاقه دارد، پاکسازی قومی غزه است. او می‌خواهد همه فلسطینی‌ها را بیرون کند.»
چراغ سبز برای ترور در کنگره داده شد
از آن سو «خالد قدومی»، نماینده حماس در تهران نیز اعلام کرد، چراغ سبز برای ترور «اسماعیل هنیه» در تهران، در همین سفر نتانیاهو به واشنگتن دی سی داده شد. دکتر قدومی به ایرنا گفت: «در سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا شاهد بودیم که نمایندگان کنگره آمریکا بیش از ۵۲ مرتبه وی را تشویق کردند و به این واسطه می‌توان گفت که اقدام به ترور هنیه نیز با چراغ سبز آمریکایی‌ها صورت گرفت... به نظر من حاج اسماعیل هنیه شخصیتی بود که باعث وحدت داخلی جنبش و وحدت بین گروه‌های فلسطینی شده بود و دشمن نظاره می‌کرد که شخصیت جذاب و محبوب دیپلماتیک و سیاسی در جهان اسلام و منطقه و در سطح بین‌المللی به حساب می‌آید... آنها متوجه این امر شدند که اخیراً روابط چینی‌ها و روس‌ها با جنبش حماس بهتر شده، بعضی از کشورهای اروپایی و آفریقایی رابطه بهتری اکنون با مسئله فلسطین و جنبش حماس دارند و همچنین، آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری موفق شد اسرائیل را مورد پیگرد حقوقی قرار دهد... آنها دیدند که شخصیت‌های بزرگی به دفتر هنیه رفت و آمد دارند و با وی دیدار می‌کنند، به طور مثال نخست‌وزیر مالزی، جانشین وزیر خارجه چین، وزیر خارجه ترکیه، قطر و سایر کشورهای عربی، اسلامی، آسیایی و آفریقایی با شهید هنیه ارتباط داشتند.»
وی ادامه داد: «نتانیاهو فردی است که در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی منفور است و نمی‌خواهد نسل‌کشی را علیه غزه متوقف کند، او کسی است که پاسخی به جامعه صهیونیستی در مسئله چرایی عدم آزادی اسرا ندارد، پاسخی برای پرونده‌های فساد خودش ندارد و لذا اقدام به این عمل تروریستی ناجوانمردانه در قبال حاج اسماعیل هنیه کرده است.»
هواپیماهایی که حاضر نیستند بپرند!
اما آخرین خبرها از سرزمین‌های اشغالی حاکی است، صهیونیست‌ها در برزخ عجیبی گرفتار آمده‌اند و ناآگاهی‌شان از «نحوه پاسخ محورهای مقاومت به ترور اسماعیل هنیه» آنها را به جنون کشانده است. همین فضا باعث شده بسیاری از کشورهای دنیا پروازها به این سرزمین اشغال شده را-بعضاً حتی تا 3 ماه-لغو کنند. خبرگزاری مهر در این‌باره به نقل از شرکت خبرگزاری فلسطینی شهاب نوشته است دست کم 15 شرکت بین‌المللی حاضر نیستند به اراضی اشغالی پرواز کنند. مثلاً شرکت اسپانیایی «ایر اروپا» با توجه به تشدید تنش‌های امنیتی در منطقه، تمامی پروازهای خود به سرزمین‌های اشغالی را لغو کرده است. این شرکت اعلام کرده است لغو تمامی پروازها تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت و تاکنون نیز تعداد شرکت‌هایی که پروازهای خود به اراضی اشغالی فلسطین را لغو کرده‌اند، به ۱۵ شرکت هواپیمایی بین‌المللی رسیده است. در روزهای اخیر بسیاری از شرکت‌های هوائی بین‌المللی از بیم پاسخ مقاومت به ترور شهید اسماعیل هنیه پروازهای خود به مقصد اراضی اشغالی را لغو کرده‌اند.
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز اعلام کرد که «اسرائیل در آستانه واکنش گسترده ایران، در میان برآوردها مبنی بر هدف قرار دادن خطوط برق و ارتباطات، در حالت آماده‌باش حداکثری قرار دارد... اسرائیل درحال فراهم کردن سوخت برای بیمارستان‌های بزرگ به همراه تجهیزات تولید برق و تخلیه پارکینگ‌ها برای استفاده به عنوان بیمارستان‌های مستحکم است... همچنین به بیمارستان‌های اسرائیل تلفن‌های ماهواره‌ای برای آماده شدن جهت مقابله با قطع ارتباط ارائه خواهد شد...» طی یکی دو روز گذشته، خبرهای زیادی از سرزمین‌های اشغالی به بیرون درز کرده که مجموعه آن نشان از نوعی به‌هم‌ریختگی، ترس، خشم و تلاش برای فرار از این سرزمین دارد. از آنجایی که آنها می‌دانند گرفتن انتقام خون اسماعیل هنیه «قطعی» و «سنگین» خواهد بود و از آن سو نمی‌دانند این انتقام «چگونه» و «کِی»گرفته خواهد شد، به نوعی «پا در هوا» هستند و این وضع برایشان قابل تحمل نیست.
به اعتقاد کارشناسان نظامی، اگر انتقام درخوری از صهیونیست‌ها گرفته نشود، احتمال تکرار چنین ترورهایی افزایش می‌یابد. در واقع پاسخ به چنین حماقت‌هایی بهترین راه برای جلوگیری از تکرار آن و در نتیجه جلوگیری از آغاز جنگی فراگیر خواهد بود.